سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر بندگان هنگامی که نمی دانستند، توقف می کردند و انکار نمی کردند، کافر نمی گشتند [امام صادق علیه السلام]
فاروق (بازخوانی دیدگاه صحابه پیامبردرباره مسأله خلافت)
فاروق ( سه شنبه 90/6/8 :: ساعت 1:25 صبح )

سال پیش در ماه رجب توفیق یافتم به عمره مشرف شوم. حاصل آن سفرنامه ای بود که تصمیم دارم قسمنهایی از آن را نقل کنم:


قبرستان ابوطالب (ع)

دومین مکانی که کاروان نگه داشت، قبرستان معلاة یا حجون است که آن را قبرستان ابوطالب نیز می گویند. در اینجا قبور اجداد پیامبر (ص) و اصحاب و شماری از بزرگان شیعه قرار دارد. قبر عبدالمطلب (ع) ، ابوطالب (ع) ، خدیجه کبری(ع) در این قبرستان است.
در سفرنامه حجّ میر حامد حسین هندی (صاحب عبقات الأنوار) می خواندم که برفراز قبور ابوطالب و خدیجه کبری علیهما السلام بقعه ای بوده، ولی اکنون در قبرستان هیچ بقعه ای وجود ندارد![1]هر گاه از ابوطالب علیه السام یاد می کنم، غم تمام وجودم را فرا می گیرد. دستگاه پر قدرت جعل و دروغ پراکنی بنی امیّه پیوسته علیه امیرمؤمنان (ع) حدیث جعل کرد تا چهره نورانی آن حضرت را در تاریخ مشوّه بنماید (که البتّه نتوانستند) و از جمله این دروغ ها نسبت کفر به حضرت ابوطالب پدر امیرمؤمنان (ع) است! با این که در تاریخ ثبت شده است که ابوطالب در تمام مراحل از پیامبر خدا (ص) حمایت کرد و از وی اشعار بسیاری بر جای مانده است که از ایمان عمیق وی به خدا و پیامبر (ص) حکایت می کند.


[1] سفرنامه میرحامدحسین «أسفار الأنوار» نام دارد؛  وی در قسمتی از یادداشتهایش چنین می نویسد:

شب هنگام بار دیگر برای زیارت به سوی حرم مطهر شتافتم . به نیابت از دوستان و خویشان ، زیارتنامه خواندم ؛ در اثنای زیارت قبر حضرت زهرا ـ س ـ حال گریه و زاری عجیبی بر من عارض شده بود که ناگاه مردکی از مخالفان ، از زیارت منعم نمود و گریه ام را قطع کرد ؛ از نامبالاتی اهل عدوان به شدّت افسرده شدم .
...نزدیک مغرب است ، یک نفر از سادات مدینه که بحرینی الأصل است به ملاقات من آمد . نامش حسن بن عبدالله بحرانی است ، او شیعه ای مؤمن و از اهل علم است ، که همراه با دیگر سادات مدینه در خارج از قلعه شهر زندگی می کند ... پیشتر در هندوستان شنیده بودم که فدک را به سادات مدینه پس داده اند ، از این رو از وی پرسیدم : آیا فدک را به شما واگذار کرده اند ؟  گفت : خیر . فدک همچنان در دست حکومت است و دولت آن را در تصرف خود دارد !
... پنجمین روز از ماه شوال مصادف است با روز پنجشنبه ، به همراه بعضی از دوستان برای زیارت قبور بنی هاشم  که در خارج از شهر مکه واقع است ، رفتیم . ابتدا به زیارت قبر حضرت خدیجه کبری ـ رضی الله عنها ـ که در وسط اتاقی قرار دارد و بر روی آن ضریحی است ، مشرف شدیم . زنان گرداگرد ضریح حضرت خدیجه ازدحام کرده بودند پس از زیارت و دعا و گریه با عجله از آنجا خارج شدیم . سپس راهی زیارت قبر حضرت آمنه ـ رضی الله عنها ـ  که بسان قبر حضرت خدیجه دارای ضریح و بارگاه می باشد ، شدیم ؛ این حجره در مقابل حجره حضرت خدیجه قرار دارد. پس از زیارت قبر آمنه ، به مسجدی رفتیم که در آن قبر عبدمناف و عبدالمطلب و ابی طالب ـ رضی الله عنهم ـ قرار دارد ، قبور را زیارت کرده ، سوره فاتحة الکتاب قرائت نمودیم . مسجد مذکور را مرحوم میرزا فصیح از سرمایه مرحوم مغفور سید ناصر علی هندی بنا نموده است . میرزا فصیح کسی است که این سه قبر را تعمیر و احیا کرد . پیش از آن کسی به این قبور بها نمی داد . و اهل سنت آن سه تن را مسلمان نمی دانند!




لیست کل یادداشت های این وبلاگ
منظومه غدیر : ابوالقاسم راجی بید آبادی اصفهانی
فضائل موسی بن جعفر علیهما السلام فی تاریخ بغداد للخطیب
برخی از مصادر کتاب: عبقات الانوار
برخی از مصادر کتاب: عبقات الانوار
برخی از مصادر کتاب: عبقات الانوار
کتاب تشیید المطاعن و کشف الضغائن
تقریب ممدوح و مذموم
ترویج مذهب یا خرابکاری
حکایتی از یک ناصبی
حمزه سید الشهداء (ع)
ارجوزه ای در ردّ قصیده بغدادیه
[عناوین آرشیوشده]