سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فضیلتها چهارگونه اند : یکی از آنها حکمت است که قوامش اندیشه است . [امام علی علیه السلام]
فاروق (بازخوانی دیدگاه صحابه پیامبردرباره مسأله خلافت)
فاروق ( شنبه 88/12/15 :: ساعت 9:8 صبح )

من مخالفم با سبّ

یک کارهایى است که ...تقیه و غیرتقیه ندارد؛ او سبّ است؛ ما سبّ نباید بکنیم؛ سبّ بد است؛ «انّى لااحبّ ان تکونوا سبّابین» امیرالمؤمنین فرمود. من مخالفم با سبّ؛ وجهى هم واقعاً نمى‏بینم براى سبّ کردن. این ادله‏یى که حالا بعد از این چند ساله بعضى‏ها آمده‏اند چاپ کرده‏اند و پخش کرده‏اند و پیش علماء مى‏برند و دلیل فلان، اینها همه ادله‏ى سخیف و ضعیفى است که نخیر، باید الّا و لابد سبّ [کرد]؛ نخیر، ....[1]




[1] بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار هیأت امناى دانشگاه مذاهب اسلامى21/12/1380



فاروق ( شنبه 88/12/15 :: ساعت 9:3 صبح )

یک بام و دو هوا

کراچکی در فصل دوم کتاب التعجّب می نویسد:

ومن عجیب أمرهم، وظاهر مناقضتهم: قولهم: إن رسول الله (صلى الله علیه وآله) لو کان نصّ بالإمامة على رجل بعینه، وشهر بین الأمة شخصه، وأمرهم بطاعته، لم یقع من الصحابة بعد وفاته خلاف أمره، ولا استجازوا مع تقدمهم وفضلهم أن یؤخروا من قدمه، ویعملوا برأیهم الذی یلوح لهم، ویترکوا رأیه، ولا یجوز أن یحدثوا أمرا یقتضی ترک امتثال أوامره.ادامه مطلب...


فاروق ( جمعه 88/12/14 :: ساعت 8:33 عصر )

قال الکراچکی فی أغلاطهم فی الصحابة

فی الفصل الحادی عشرمن کتاب التعجّب

یحفظ الرجل فی زوجته و لا یحفظ فی ابنته؟!
ومن عجیب أمرهم:

 قولهم: یجب أن یحفظ رسول الله فی زوجته، ولا یوجبون أن یحفظ فی فاطمة ابنته، ویعلنون بلعن من ظلم عائشة، ولا یستطیعون سماع لعن من ظلم فاطمة!!!

وهذا عند العقلاء قصور غیر خافیة، ودلائل على ما فی النفوس کافیة.



فاروق ( پنج شنبه 88/12/13 :: ساعت 1:31 صبح )

در غم مصیبت بانو

میر حامد حسین در راه بازگشت از مدینه درتاریخ 20 محرم 1283 در حالی که دلش لبریز از غصه مصیبتهای مادرش زهرا (س) بود،در یکی از منازل خوابی می بیند که آن را در سفرنامه اش بازگو کرده است:ادامه مطلب...


فاروق ( سه شنبه 88/12/11 :: ساعت 10:30 عصر )

قال محمد بن علی بن عثمان الکراچکی فی الفصل السادس عشر من کتاب التعجب:

فی ذکر فدک

من العجب:

 أن تأتی فاطمة علیها السلام إلى أبی بکر تطالبه بفدک، وتذکر أن أباها نحلها إیاها، فیکذب قولها، ویقول لها: هذه دعوى لا بینة لها، هذا مع إجماع الأمة على طهارتها وعدالتها، فتقول له: « إن لم یثبت عندک أنها نحلة فأنا أستحقها میراثا »[1] ، فیدعی أنه سمع النبی (صلى الله علیه وآله) یقول: « نحن معاشر الأنبیاء لا نورث وما ترکناه صدقة »[2] ، ویلزمها تصدیقه فیما ادعاه من هذا الخبر، مع اختلاف الناس فی طهارته وصدقه وعدالته، وهو فیما ادعاه خصم لأنه یرید أن یمنعها حقا جعله الله لها!

ومن العجیب:

 أن یقول لها أبو بکر مع علمه بعظم خطرها فی الشرف، وطهارتها من کل دنس، وکونها فی مرتبة من لا یتهم، ومنزلة من لا یجوز علیه الکذب: ائتینی بأحمر أو أسود یشهد لک بها وخذیها - یعنی فدک[3] - ، فأحضرت إلیه أمیر المؤمنین والإمامین الحسن والحسین صلوات الله علیهم أجمعین وأم أیمن، فلم یقبل شهادتهم وأعلّها، وزعم أنه لا یقبل شهادة الزوج لزوجته، ولا الولد لوالده، وقال: هذه امرأة واحدة - یعنی أم أیمن -، هذا مع إجماع المخالف والمؤالف على أن النبی قال: « علی مع الحق، والحق مع علی، اللهم أدر الحق معه حیثما دار »[4] ، وقوله: « الحسن والحسین إمامان قاما أو قعدا»[5]، وقوله (صلى الله علیه وآله) فی أم أیمن: « أنت على خیر وإلى خیر »، فردّ شهادة الجمیع مع تمیزهم عن الناس.

ثم لم تمض الأیام حتى أتاه مال البحرین، فلما ترک بین یدیه تقدم إلیه جابر بن عبد الله الأنصاری فقال له: النبی (صلى الله علیه وآله) قال لی: « إذا أتى مال البحرین حبوت لک، ثم حبوت لک - ثلاثا - » فقال له: تقدم فخذ بعددها، فأخذ ثلاث حفنات من أموال المسلمین بمجرد الدعوى من غیر بینة ولا شهادة، ویکون أبو بکر عندهم مصیبا فی الحالین، عادلا فی الحکمین، إن هذا من الأمر المستطرف البدیع!

 




[1] انظر: نهج الحق وکشف الصدق: 265 - 270. شرح نهج البلاغة: 16 / 344.

[2]  مسند أحمد بن حنبل: 2 / 463. التمهید لابن عبد البر: 8 / 175. شرح نهج البلاغة: 16 / 357 و 364. البدایة والنهایة: 2 / 154، وج 4 / 203. فتح الباری: 12 / 8.

[3] الکافی: 1 / 543، ح 5 باختلاف

[4] تاریخ بغداد: 14 / 321. شرح نهج البلاغة: 2 / 461، وج 18 / 245.

[5] علل الشرائع: 211. مناقب ابن شهرآشوب: 3 / 367. بحار الأنوار: 43 / 291، ضمن ح 54، وج 44 / 2، ضمن ح 2.

 



فاروق ( دوشنبه 88/12/10 :: ساعت 10:9 عصر )

آیة الله خامنه ای:

خداوند رحمت کند صفویه را، من بر خلاف آن کسانى که صفویه را در چشم‏ها ضد ارزش کردند، مى‏خواهم عرض بکنم صفویه نه به تشیع به معناى عامیانه‏ى او حق دارند؛ادامه مطلب...


فاروق ( دوشنبه 88/12/10 :: ساعت 9:51 عصر )

قال محمد بن علی بن عثمان الکراچکی فی الفصل الرابع عشر من کتاب التعجب:

فی أغلاطهم فی تفضیل أبی بکر بآیة الغار

 

فمن عجیب الأمور وطریفها: أن نزل فی أمیر المؤمنین (علیه السلام) آیات من القرآنادامه مطلب...


فاروق ( دوشنبه 88/12/10 :: ساعت 9:29 عصر )

آیة الله خامنه ای:

یکى از کارهایى که باید انجام بگیرد، تلاش براى جلوگیرى از نشر آثار تفرقه‏انگیز است؛ چه در محیط شیعى، چه در محیط سنى.ادامه مطلب...


فاروق ( دوشنبه 88/12/10 :: ساعت 9:26 عصر )

آیة الله خامنه ای :

اگر کسى براى اثبات مذهب خود تلاش علمى بکند، من آن را رد نمى‏کنم. هم شیعه، هم سنى، هم هر مؤمن به نحله‏یى، به عقیده‏یى و به طریقه‏یى، حق دارد طریقه‏ى خودش را اثبات کند. این، چیز دیگرى است؛ ما آن را رد نمى‏کنیم. آنچه که ما رد مى‏کنیم، تلاش براى معارضه، کوبیدن، اهانت کردن و نفى موجودیت طرف مقابل است؛ این غلط است.[1]




[1] بیانات در دیدار با اعضاى شرکت کننده در گردهمایى نخستین دوره‏ى شوراى‏عالى بین‏المللى مجمع التقریب بین المذاهب الاسلامیة1/7/1370

 



فاروق ( دوشنبه 88/12/10 :: ساعت 9:19 عصر )

کیفیت مرگ یزید به نقل از کامل بهایی

«کامل» بهائی از «حاویه» مأمونی در باب مرگ یزید نقل کرده که روزی بر بام، مست رقص می‌کرد و از بام بیفتاد و مست به دوزخ رسید! ادامه مطلب...


<      1   2   3   4   5      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
منظومه غدیر : ابوالقاسم راجی بید آبادی اصفهانی
فضائل موسی بن جعفر علیهما السلام فی تاریخ بغداد للخطیب
برخی از مصادر کتاب: عبقات الانوار
برخی از مصادر کتاب: عبقات الانوار
برخی از مصادر کتاب: عبقات الانوار
کتاب تشیید المطاعن و کشف الضغائن
تقریب ممدوح و مذموم
ترویج مذهب یا خرابکاری
حکایتی از یک ناصبی
حمزه سید الشهداء (ع)
ارجوزه ای در ردّ قصیده بغدادیه
[عناوین آرشیوشده]